MicroMedia

Kiva tutustua!

Jätä yhteystietosi, niin olemme Sinuun pikaisesti yhteydessä.

Voit valita yhteydenottotavaksi puhelimen tai sähköpostin. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.
Voit myös soittaa meille maksutta myyntimme numeroon:
+358 800-0-5055


X

Blogi

5.4.2018

Markkinoinnin ja myynnin uusi liitto

Markkinoinnin alennustilasta on keskusteltu Suomessa pitkään: pipopäät ilman business-käsitystä, mainonnan Albania, kulmahuoneen vähättely, ideoiden puute, mittaamisen vaikeus, tekemistä ilman osoitettavia tuloksia, ei sitoutumista myyntitavoitteisiin.

Tuttua, mutta tänään jo vanhentuneita väittämiä. Suomalaiset yritykset ymmärtävät markkinointia, panostavat siihen ja kehittyvät jatkuvasti. Syy nopeaan muutokseen on helposti selitettävissä. Markkinoinnin järjestelmien ymmärtäminen ja hyödyntäminen on muuttanut usean yrityksen suhtautumisen markkinointiin. Nyt markkinointi on johdon kannaltakin kiinnostavaa, kun se on rationaalista ja loogista. Teknologia tekee siitä niin kiinnostavaa, että yritysjohto ei enää vain hyväksy markkinoinnin järjestelmäbudjetteja, vaan haluaa osallistua markkinoinnin kehittämiseen.

Teknologia saa yritysjohdon innostumaan

900 suomalaista yritystä on ottanut käyttöönsä HubSpotin. Hyödyntämiemme seurantatyökalujen avulla tiedämme, että lähes jokaisessa B2B-yrityksessä ollaan otettu käyttöön vähintään 6-10 markkinoinnin järjestelmää tai digitaalista markkinointia tehostavaa työkalua. Näin ei olisi, jos johto ei olisi tietoinen tai innostunut kehityksestä. Hyödynnettävien järjestelmien määrä per yritys on eurooppalaisella vertailussa hyvin korkealla.

Nyt markkinointia kykenee toteuttamaan jopa ilman massiivisia budjetteja. Markkinoinnista on tullut ahkeruuslaji. Kun tarpeeksi haluaa – niin löytää kyllä itse työkalut, kykenee oppimaan niiden käyttämisen ja hyödyllisen sisällön tuottamisen. Osaamista ei ole piilotettu konsulttien holveihin, vaan jokaiseen kysymykseen googlaa helposti vastauksia, ohjeita ja ideoita. Toki yrityksellä tulee olla ne resurssit, jotka tämän työn tekevät ja ovat halukkaat itse jatkuvasti päivittämään osaamistaan.

Massamarkkinoinnista tarkkaan kohdentamiseen

Mitä isompi kohderyhmä, sen suurempi budjetti. Luonnollinen kontaktiperusteisen mediakustannuksen kaava. Nyt kuitenkin pystymme kohdistamaan viestimme tarkkaan halutulle kohderyhmälle tai vaikka haluttuun yritykseen. Kohderyhmissä on siirrytty kymmenistä tuhansista tuhansiin, tuhansista satoihin ja sadoista jopa yksittäisiin viesteihin. Massamarkkinoinnista micro-tasoiseen kohdentamiseen.

Kustannustehokkuuden myötä on päästy eroon hukkakontakteista ja markkinointiin reagoivat kyetään muuttamaan liideiksi ja lopulta myyntimahdollisuuksiksi. Markkinoinnista on tulossa myyntitavoitteista johdettua!

Markkinoinnin ja myynnin uusi liitto

Kokemuksemme mukaan yhä useammin yrityksissä markkinointi ja myynti tekevät työtä yhteisten tavoitteiden eteen. Tavoitteet on määritelty yhdessä, roolitukset ja prosessit tukevat liidien tuottamista ja myyntiprosessin laadullistamista. Myynti osallistuu markkinointiin sosiaalista mediaa hyödyntämällä ja markkinointi tuottaa parempaa sisältöä myyntiprosessin eri vaiheisiin. Tämä auttaa voittamaan kauppoja. Tässäkin järjestelmillä* ja mittaamisen** menetelmillä on iso rooli.

Olemme suurten mahdollisuuksien äärellä

Yritysten suhtautuminen järjestelmiin ja niiden käyttämisen kehittämiseen luo pohjan markkinoinnin kehittämiselle. Matemaattisesti orientoitunut yhteiskuntamme ja koululaitoksemme tuottaa jatkuvasti osaajia.

Markkinointiosaamisesta on tullut myös vientituote. Järjestelmiä ja palveluita kehittävät yritykset ovat kansainvälistyneet vauhdilla (esim. Frosmo, Leadfeeder, Vainu, Giosg, Gredi, Liana, Smartly.io, Nosto Solutions). Maineemme Nokian, Supercellin ja muiden teknologiayhtiöiden myötä vetää koodareita ja sovelluskehittäjiä puoleensa. Turvallisessa ja siistissä maassa sietää muutaman lumituiskun ja 4 kuukauden pimeän ajan.

Pohja on luotu

Nyt suomalaiset markkinoijat ovat hyvissä asemissa kansainvälisiin kilpailijoihinsa nähden. Järjestelmien hyödyntämiseen tarvitaan vain lisää suunnitelmallisuutta, kykyä tuottaa tehokkaasti sisältöä, ja mikä tärkeintä, innokkaita, oppimishaluisia markkinoinnin tekijöitä sekä joustavia kumppaneita. Unohtamatta että samalla, kun kilpailu kohderyhmän huomiosta kiristyy, erottumisen mahdollistavalle luovuudelle on taas tarvetta.

[* markkinoinnin automaatio, CRM, yhteisötyökalut, ** analytiikka]

Mikäli kirjoitukseni herätti ajatuksiasi, soita 0500 81 82 83 tai meilaa timo.hakkinen@micromedia.fi.

Timo Häkkinen | Managing Director

Takaisin etusivulle