MicroMedia

Kiva tutustua!

Jätä yhteystietosi, niin olemme Sinuun pikaisesti yhteydessä.

Voit valita yhteydenottotavaksi puhelimen tai sähköpostin. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.
Voit myös soittaa meille maksutta myyntimme numeroon:
+358 800-0-5055


X

Blogi

16.6.2017

Saatat hämmästyä

”Jos et ole verkossa sinua ei ole” kirjoitti yhteistyökumppanimme Christoffer ”Crisi” Nordberg blogiinsa vajaa 3 vuotta sitten. Kesäkuun alussa julkaistu Suomen Yrittäjien ja Googlen tekemä tutkimus kertoo tilanteen muuttumattomuuden. Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä hieman yli kolmanneksella ei ole verkkopresenssiä eli yrityksellä ei esimerkiksi ole kotisivua. ”Näitä yrityksiä ei ole olemassa suomalaisille kuluttajille”, Googlen maajohtaja Antti Järvinen sanoo.

Jopa 80 % B2B-ostopäätöksen tekijöistä aloittavat kartoitustyön netissä. Oletko hereillä vai tunnustaudutko digipudonneeksi tai digieksyneeksi. Tutkimuksen mukaan puolet kaupoista menee niille, jotka ensimmäisenä tunnistavat liidin. Crisin tekstiä lainaten ”Verkossa voi olla mukana monella tavalla. Seuraajana. Osallistujana. Sisällön tuottajana. Sinä päätät, mikä on oma tapasi ja tasosi. Ole kuitenkin avoin ja utelias. Sillä ethän halua herätä joku aamu ja huomata, että muu maailma muuttui, kun sinä pidit vanhasta kiinni.” Alla Crisin ajatuksia aiheesta:

 Jos et ole verkossa sinua ei ole

Saatat hämmästyä, mutta tapaan edelleen ihmisiä jotka ovat sitä mieltä, että kun kerran he eivät ole kiinnostuneita Facebookista, Twitteristä, Linkedinistä ja monista muista internetin ihmeistä, ei näillä kanavilla voi olla suurta merkitystä siihen, miten heidän liiketoimintansa menestyy tai ei menesty. Tämä voi toki olla osatotuus. Pyrin kuitenkin aina rikkomaan tätä ajattelumallia.

Me 60-70 luvulla syntyneet olemme eläneet tyystin erilaisen lapsuuden ja nuoruuden kuin 80-90 luvulla syntyneet. Meille teknologian huippua todensi VHS-videonauhuri, jossa oli langallinen kaukosäädin start ja stop-napilla. Ensikosketuksen tietokoneisiin saimme MS-DOS koneilla, joissa graafinen käyttöliittymä oli vain märkä uni. Tietoa saadaksemme menimme kirjastoon. Kerran vuodessa ilmestyi Kuka kukin on-kirja, josta pystyimme bongaamaan liike-elämän julkkiksia.

Tänään maailma on toisenlainen. Tietoa on saatavissa rajattomasti ja tällä tiedolla ei sinällään ole arvoa ellei osaa seuloa sieltä olennaista itselleen. Ihmisten ja yritysten taustat voi selvittää minuuteissa, ilman että he edes itse arvaavat, mistä kaikki tieto on peräisin. Google, uutispalvelut, blogit ja yritysten verkkosivut ovat kaikki avointa dataa, joihin voi ja kannattaa tutustua. Ainakin niihin, joiden kanssa tekee tai haluaa tehdä yhteistyötä.

Kun sanon, että on epäilyttävää, jos ihmisestä ei löydy mitään Googlesta, saa se monen takajaloilleen. Totuus on kuitenkin tänään se, että jo tämän hetken ja varsinkin tulevaisuuden johtaja- ja asiakassukupolvi on synnyiltään diginatiivia. Heille Google ja monet muut asiat ovat yhtä luonnollisia kuin meille oli kirjasto. He eivät tee eroa työminän ja yksityisminän väillä. He ovat yksi kokonaisuus. Yksi ihminen. Hyvine ja mahdollisine huonoine puolineen. Mutta kuitenkin avoimesti joka paikkaan viestien.

Verkossa voi olla mukana monella tavalla. Seuraajana. Osallistujana. Sisällön tuottajana. Sinä päätät, mikä on oma tapasi ja tasosi. Ole kuitenkin avoin ja utelias. Sillä ethän halua herätä joku aamu ja huomata, että muu maailma muuttui, kun sinä pidit vanhasta kiinni.

Christoffer Nordberg
http://christoffernordberg.com

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone
Takaisin etusivulle