Sen tuntee, kun tietää kenelle kannattaa myydä
Ostoaietieto auttaa kohdentamaan myyntisi ja markkinointisi oikein
Ostoaietietoa hyödyntävä
B2B-organisaatio myy enemmän ja johdonmukaisemmin
Miksi ostoaietiedolla on väliä?
Käännetään asia näin päin: Olisiko myyntinne tehokkaampaa, jos tuntisitte prospektiyrityksenne päätöksentekijät ja tietäisitte, milloin hankintapäätökset tehdään? Luultavasti.
MicroMedian tuottama ostoaietieto kertoo kuka ostaa, mitä ostaa ja milloin ostaa – tarkkuudella, jota et muualta saa.
Webinaaritallenteet
ICT-OSTOAIETIETO 2024 - Miten keräät, hallitset ja hyödynnät yritysten investointipäätöksiin liittyvää ostoaietietoa?
TOIMITILOJEN VALINTAPERUSTEET 2024 - Miten hyödynnät tietoa ja luot arvoa kiinteistöille
Account-Based Marketing ❤️ Ostoaietieto – Ostoaietiedon avulla markkinointi osuu aina maaliin
Account-Based Marketing on paras tapa tehdä myyntiä tukevaa B2B-markkinointia, mutta se tarvitsee rinnalleen ostoaietietoa.
Ostoaietieto – Tunne B2B-asiakkaittesi tulevaisuuden tarpeet jo tänään
Mitä on ostoaietieto?
Ostoaietieto (intent data) on asiakaskohtaamispisteistä kerättyä tietoa, joka kertoo B2B-yrityksen nykyisistä ja tulevista tarpeista.
BANT (Budget, Authority, Need, Timeline) on yleinen tapa analysoida ja raportoida prospektin ostoaikeita.
Ostoaietieto vastaa tyypillisesti ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Kuka tekee lopullisen ostopäätöksen yrityksessä?
- Ketkä muut osallistuvat päätöksentekoon?
- Missä vaiheessa ostoprosessia yritys on?
- Kuinka kauan nykyinen sopimus on voimassa?
- Milloin mahdollinen ostopäätös tehdään?
Miten ostoaietietoa hyödynnetään?
Ostoaietieto auttaa myymään oikeille henkilöille oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa, että myyntitiimi – tai ulkoistettu presales-tiimi – on prospektiin yhteydessä heti ostoikkunan avautuessa.
B2B-myynti on kuitenkin tehokkaimmillaan, kun sitä tuetaan markkinoinnilla. Ostoaietiedon avulla prospekteihin voidaan kohdistaa myös oikeanlaisia ja oikeanaikaisia markkinoinnin toimenpiteitä. Ne auttavat prospektia ostopolulla eteenpäin ja toisaalta muistamaan teidät, kun ostopäätöksen hetki koittaa.
Lue lisää:
ABM >>
Sisältömarkkinointi >>
Digimarkkinointi >>
Miten ostoaietietoa kerätään?
Paras ja tarkin ostoaietieto saadaan prospektiyrityksen päättäjiltä itseltään, siksi puhelinhaastattelu on keinoista paras. Puhelinhaastatteluiden etuna on myös se, että aikaikkunan ollessa oikea, voidaan samalla sopia myyntitapaaminen.
Ostoaietietoa (sekä haaleampia ostoaiesignaaleja) kerätään lisäksi digitaalisten kanavien tapahtumista, kuten some- ja verkkosivukäyttäytymisestä, tunnistautumisista, webinaariin ilmoittautumisista ja uutiskirjeen tilauksista.
Ostoaietieto on keskeinen osa nykyaikaista markkinointia ja myyntiä, ja sen merkitys perustuu useisiin tekijöihin.
1. Ymmärrys asiakkaasta
Ostoaietieto antaa yrityksille syvällisen ymmärryksen siitä, mitä potentiaaliset asiakkaat harkitsevat ostavansa ja milloin. Tämä tieto auttaa kohdentamaan markkinointia ja myyntiä juuri oikeaan aikaan ja oikealla tavalla.
2. Tehokkuus
Kun yritys tietää, mitä asiakas aikoo ostaa, se voi kohdentaa resurssinsa tehokkaammin. Tämä vähentää hukkaa ja maksimoi ROI:n (return on investment) markkinoinnissa ja myynnissä.
3. Henkilökohtaisuus
Ostoaietiedon avulla yritykset voivat räätälöidä viestinsä ja tarjouksensa yksilöllisesti kullekin asiakkaalle, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää myynnin todennäköisyyttä.
4. Kilpailuetu
Yritykset, jotka hyödyntävät ostoaietietoa, ovat askeleen edellä kilpailijoitaan. Ne pystyvät ennakoimaan markkinoiden muutoksia ja reagoimaan niihin nopeammin.
5. Parempi tuotekehitys
Ymmärtämällä, mitä asiakkaat todella haluavat ja tarvitsevat, yritykset voivat kehittää tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat paremmin markkinoiden kysyntään.
Mika Järvinen
Myyntijohtaja | Yritysasiakkaat
”Meidän tavoitteenamme on myydä ratkaisuja asiakasyritystemme ongelmiin, ei tuputtaa palveluitamme. Siksi asiakasymmärryksen syventäminen ostoaietiedolla on ollut meille yhtä tärkeää kuin ostoikkunoiden selvittäminen ja myyntimahdollisuuksien paikantaminen.
Ostoaietieto auttaa meitä täsmentämään viestejämme sekä tuottamaan asiakkaillemme aidosti hyödyllisiä sisältöjä.”
Lisäluettavaa
Ostoaietieto & B2B-myynti: mitä, miksi, miten?
Liidipumppu tuo näkymän asiakkaiden tulevaisuuteen – Case Atea
MicroMedia auttoi Lääkärikeskus Aavaa yhdistämään myynnin ja markkinoinnin
Ostoaietieto B2B-markkinoinnissa - Mitä, kenelle, koska, miten?
Järjestimme torstaina 27.10.2022 klo 9.00-10.00 webinaarin, jossa aiheesta keskustelivat Atean Lead Manager Petri Henriksson sekä kaupallinen johtaja Kimmo Luoma ja Presalesin johtaja Henri Eerola MicroMedialta.
Tiedämme, mitä asiakkaasi tekee tänään huomenna 60 päivän päästä puolen vuoden päästä vuoden päästä kahden vuoden päästä
Juuri oikeaan aikaan, juuri oikeassa kanavassa.
MicroMedia on kokonaisvaltainen kumppanisi ostoaietiedon keräämiseen, analysoimiseen ja hyödyntämiseen.
- Autamme määrittämään, mitä ostoaietieto tarkoittaa juuri teidän organisaatiollenne.
- Keräämme ostoaietiedon kvalitatiivisten puhelinhaastatteluiden avulla ja sovimme myyntitapaamiset puolestanne.
- Kokoamme haastatteluilla kerätyn ostoaietiedon helposti hyödynnettävään muotoon.
- Soittokampanjan laajuuden ollessa riittävä voimme laatia soittodatan perusteella myös markkina-analyysin.
- Analysoimme soittodatan myös muun tiedon ja oivalluksien, kuten nousevien trendien, varalta.
- Autamme suunnittelemaan kohdistetut ABM-toimenpiteet, joilla valittuja prospekteja (ja niiden keskeisiä ostajapersoonia) autetaan eteenpäin ostopolulla.
- Voimme hyödyntää soittodataa myös markkinointisisältöjen, kuten tutkimusraporttien, blogitekstien, selitysvideoiden tai ostajan oppaiden, tuottamiseen.
Missiomme onkin juuri nyt ajankohtaisempi kuin koskaan. Yhdistämällä hyväksi havaitut tutut tavat ja uudet työkalut kykenemme aktivoimaan ja tukemaan tehokkaasti myyntiä läpi koko ostoprosessin.
Tänään MicroMediassa työskentelee 40 intohimoisesti B2B-asiakashankintaan suhtautuvaa ammattilaista. MicroMedian toimipiste sijaitsee Helsingissä.
Keskitymme B2B-markkinointiin, tunnemme myynnin toimintatavat ja siksi pystymme tarjoamaan keskeiset markkinoinnin keinot myyntimahdollisuuksien tuottamiseen.