Digitoimistot, Google ja some ovat korvanneet maakuntalehtien mainonnan ja paikallisten mainostoimistojen palvelut
Paikallisten ja alueellisten yritysten markkinointi on perinteisesti tapahtunut ilmoittelulla paikallismedioissa tai painetuissa hakemistoissa. Digitaalisten kanavien kasvavan käytön myötä on ilmoittelu vähentynyt ja siirtynyt merkittävästi omiin ja ansaittuihin medioihin – veturina on luonnollisesti ollut Googlen hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media ja valtakunnannalliset, mutta paikallisesti kohdennettavat mainosverkostot.
Perinteisten artesaani-mainostoimistojen tilalle on nopeasti kasvanut alueellisesti toimivia uusia digimarkkinointitoimistoja. Graafisen suunnittelun (tai taittotyön) sijaan tarvitaan nyt teknistä osaamista: hakukonemarkkinointia ja -optimointia, sähköpostimarkkinointia sekä sisältömarkkinointia.
Moni alueellinen uusi toimija on hyötynyt tästä ja kasvanut nopeasti. Kasvun takana on uusien teknolgioiden omaksuminen, hyvä tekninen osaaminen, mediapanostusten siirtyminen sisällöntuotantoon ja maksettuun sosiaaliseen mediaan.
Samanaikaisesti markkinoinnin ymmärrys yrityksissä on kehittynyt ja niissä ollaan entistä valmiimpia panostamaan markkinointiin.
Tämä on luonut poikkeuksellisen nopeasti uuden maakunnallisen palvelualan. Samalla valitettavasti ajaen ahtaalle paikallisen tiedonvälityksen.
Kehitys vie kuitenkin paikallisia yrityksiä eteenpäin ja kehittää vauhdilla markkinointiosaamista.