Suomi on täynnä yrityksiä, jotka tarjoavat osaamistaan digimarkkinoinnin tekemiseen. Tämä on hyvä asia, koska kova kilpailu kehittää digitaalisen markkinoinnin osaamista merkittävästi.

Näin valitset kumppanin digimarkkinointiin

Olemme useiden vuosien aikana työskennelleet satojen suomalaisten B2B-yritysten kanssa ja olemme useasti törmänneet tilanteeseen, jossa asiakas on vaihtanut kumppanin ja päätynyt valitsemaan meidät. Olemme havainneet niitä tekijöitä, jotka ovat olleet syynä digimarkkinointikumppanin vaihtoon ja haluamme nyt jakaa vinkkimme teille, jotta osaisitte itse hankkia ja erottaa teille soveltuvimmat kumppanit.

Kokemus ja osaaminen liiketoimintaympäristössä

Digitaalinen markkinointi on hyvin laaja käsite, joka sisältää paljon erilaisia keinoja ja työkaluja toteuttaa sitä. Keskeistä on kuitenkin se, että kumppani ymmärtää yrityksesi liiketoiminnan periaatteet ja toimintatavat. Digitaalista markkinointia myydään usein sokeasti kaikille ilman, että tarjoaja edes vaivautuu paneutumaan yrityksesi liiketoimintaan ja ympäristöön, jossa se toimii.

Kun valitset digitaalisen markkinoinnin kumppania, kannattaa perehtyä kumppanin toimialaosaamiseen ja referensseihin.

Referenssit saavutetuista tuloksista

Digitaalisesta markkinoinnista on helppo puhua jargonia ja yleispäteviä ohjeistuksia, joilla saavutetaan tuloksia lähes sata varmasti. Tuloksista puhuminen onkin ihan eri asia, kuin tulosten saavuttaminen.

Se, että asioita tehdään tietyn prosessin, kaavan tai funnelin mukaan, ei ole tae onnistumisesta. Siksi potentiaalisen kumppanin arviointiin kannattaa suhtautua terveen kriittisesti ja pyytää referenssejä, joiden avulla voidaan osoittaa mitä on tehty ja miten se on oikeasti tuottanut. Osaavalla kumppanilla on laaja-alaista näkemystä ja osaamista digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista.

Raportointi ja kehittyminen

Jokaisen digitaalisessa markkinoinnissa toteutetun toimenpiteen tulisi kasvattaa ymmärrystä. Siksi tekemiselle on hyvä sopia yhdessä tarkat tavoitteet ja mittarit. Näiden pohjalta suunnitellaan dashboardit, joiden avulla tekemistä voidaan seurata reaaliajassa ja verrata tavoitteisiin nähden. Älä valitse kumppania, joka ei raportoi tuloksista vaan valitse kumppani, joka käy tulokset kanssasi läpi tarjoten kehitysideoita. Digitaalinen markkinointi on jatkuvaa kokeilua ja testausta parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Mitään ei kannata tehdä staattisesti.

Läpinäkyvyys

Asiakas omistaa datan, me teemme työn. Toimiva yhteistyö vaatii avoimuutta. Tarvitsemme ylläpito-oikeuksia käytössä oleviin järjestelmiin, mutta asiakas omistaa ne aina. Joskus teemme ja perustamme tilejä asiakkaillemme, mutta mikäli yhteistyö päättyy, omistus siirtyy välittömästi asiakkaalle. Varmista, että sinulla on koko aika pääsy ja oikeudet hallinnoida tilejäsi sekä 24/7-näkymä mitä tapahtuu.

Reagointikyky

Miten nopeasti kumppani pystyy reagoimaan toiveisiisi? Kestääkö vastaamisessa päivän vai kaksi viikkoa? Entä jos kehitysideoita syntyy, kuinka nopeasti kumppanisi pystyy viemään ideat käytäntöön? Varmista kumppanisi käytössä olevat resurssit ja mahdollinen vasteaika. On ikävä joutua odottamaan, että muutokset saadaan toteutettua, koska tämä usein myös maksaa rahaa. Olemme esimerkiksi törmänneet tilanteisiin, joissa Googlen mainoskampanjoita on päällä tuotteille ja palvelualuille, joita yritys ei enää tarjoa. 

Markkinointiosaaminen

Digitaalisen mainonnan tekeminen vaatii myös copywriter-osaamista sekä näyttöjä erinomaisesta graafisesta suunnittelusta. Varmista, että kumppanisi kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia mainoksia, jotka ovat suunniteltu kanavakohtaisesti ja kohderyhmittäin ostopolun sekä maturiteetin vaiheiden mukaisesti.

Tutustu MicroMedian referensseihin sekä saamiin palautteisiin ja ota yhteyttä!

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä.

Joona Kapanen
Strategy Director | Partner
+358 44 022 0689
joona.kapanen@micromedia.fi