Share of Voice – osuus markkinointikanavan huomiosta

Markkinoinnin mittarit ovat lahjomattomia. Liikenne, visiitit, jaot, konversiot, lataukset, liidit jne.  Kustannus per kanava ja vaihe sekä lopulta koko markkinointiin kuluvan toiminnan ROI. Tunnusluvut ovat selkeitä, niitä on helppo mitata ja tekemistä muokata.

B2B-markkinoinnin keinovalikoimaa hallitsee sisältö. Tuntuu siltä, että ainoastaan sisällöllä on merkitystä ja sisältö olisi usealle ainoa tapa vaikuttaa asiakaspotentiaaliin. Sisältö toimi muutama vuosi sitten pomminvarmasti. Tuotettu sisältö sai huomioita, lukijoita ja takasi liikenteen sivustoillemme. Viimeisten vuosien aikana kuitenkin lähes kaikki ovat löytäneet sisältömarkkinoinnin ja alkaneet hyödyntämään sitä.

Silloin kun kanavassa alkaa olla ahdasta on tulosten saaminen entistä vaikeampaa. Yleisöllä on yhä enemmän vaihtoehtoja ja erottuminen on haasteellisempaa. Markkinoinnin termistössä tämä tarkoittaa pienempää share of voicea eli suhteellista näkyvyyttä kilpailijoihin nähden. Kun kilpailijasi ovat aktiivisia sinun tulee panostaa sisällön uniikkiuteen,  löydettävyyteen ja huomioon.

Sisällön laatu

  • Tuota harkittua sisältöä, joka on kohdeyleisölle uutta ja varmasti hyödyllistä
  • Valitse mistä haluat olla tunnettu tai minkä vaikutuksen haluat saada aikaa – päätä teemat ja aihepiirit – toista niitä
  • Panosta laatuun – latteudet kääntyvät vastaan
  • Insinööriä kiinnostaa tekninen sisältö, mutta hänenkin huomionsa pitää ensin saada
  • Jaa sisältöäsi kilpailijoista erottuen – oma sosiaalisen median tili ei ole ainoa vaihtoehto.
    • Oletko kokeillut natiivimainontaa, oman alasi medioiden sisältökumppanuutta, sidosryhmäsi yritysten blogi-yhteistyötä, tarkasti kohdennettu display-mainontaa, hakukonemarkkinointia erottuvammalla mainos-sisällöllä tai mainontaa joka ohjaa sisällön pariin

Luovuus

  • Yllätä sisällöllä, panosta otsikoihin
  • Tee yhteistyötä poikkeuksellisten tahojen kanssa – luo yllättäviä yhdistelmiä
  • Käytä kuvia, jotka pysäyttävät ja herättävät
  • Hyödynnä infograafiikkaa
  • Liitä sisältöösi graafeja ja taulukoita
  • Laadi listauksia
  • Hyödynnä polleja ja kyselyitä
  • Älä kopio muita, tee toisin – disruptio

Dialogi

  • Pyri aina vuorovaikutukseen, annan mahdollisuus kommentoida ja jakaa
  • Varmista, että aktivoit toimimaan – kehotteet takaavat konversion
  • Aktivoi seuraamaan – luo yleisö ja kohdenna heille uusi sisältö kiinnostuksen mukaan.
  • Muistuta kanavissa, joita yleisösi käyttää – re-targeting toimii myös B2B:ssä Facebookissa ja Instagramissa

Muista järjestys: Miksi, kuinka, mitä? Why, How, What?

Älä myy – sisältö joka yrittää myydä ei myy 

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä.

Timo Häkkinen
Managing Director | Partner
+358 500 81 82 83
timo.hakkinen@micromedia.fi