4 vinkkiä CRM:n tulokselliseen hyödyntämiseen

Arvoisa B2B-myyjä,

on aika vapautua CRM-orjuuttajan ikeestä ja kontrollista.

Ja se tapahtuu faktat toteamalla ja asennetta muuttamalla.

CRM vuonna 2021 on yksittäisen myyjän markkinointi-dashboard, digitaalisen presenssin voimaannuttaja, myyntiviestinnän automatisoija ja opastava (Ai-)mentori. Ei enää se 90-lukuinen staattinen rekisteri, johon myyntijohdon sanelemana tehdään kirjaukset viime hetkellä ennen  maanantain myyntikokousta tai raporttia. Tutustu vaikkapa Hubspotin, Salesforcen tai MS Dynamicsin uusimpiin ominaisuuksiin ja olet samaa mieltä.

Myynnin ja markkinoinnin siilot, rajat ja roolit ovat katomassa. Työkalut kehittyvät. B2B-myyjälle se tarkoittaa mahdollisuutta laajentaa keinovalikkoaan suuntaan, jossa aikaisemmin operoi vain markkinointi. Henkilökohtaisen myyntityön menetelmät saavat seuraa digitaalisesta työkalupakista, jonka avulla potentiaalista asiakasta autetaan etenemään ostoprosessilla myös ilman myyjän aktiivista ”läsnäoloa”. Myynti skaalaa ihan uudella tavalla.

B2B-myyjä, oletko tutustunut esimerkiksi kaikkiin myyntikommunikointia automatisoiviin toiminnallisuuksiin, joita CRM-softastanne löytyy? 

Myyjä, otatko kaiken irti CRM:stä?

Ota ainakin seuraavat toiminnallisuudet heti käyttöön.

1. Automatisoidut email-viestiketjut (sequences)

Luo yksinkertaisia, tekstipohjaisia, muistuttavia ja opastavia sähköpostiviestejä, joita voit ketjuttaa vaikkapa 5 viestin ryhmiksi ja aikatauluttaa lähtemään haluamallasi frekvenssillä esim. viikon välein.  Saat järjestelmän lähettämään ne omissa nimissäsi. Luo omat viestiketjut tukemaan myyntiprosessin eri vaiheita: tavatut, tarjotut, tarjousvaiheessa olevat jne.

2. Aktivointiviestit www-sivustollasi vieraileville omille kontakteille

Tuttu, CRM-tietokannassa omistuksessasi oleva kontakti, vaikkapa ex-asiakas, vierailee pitkän tauon jälkeen yrityksesi www-sivustolla. Tämä tieto voi laukaista käyntiin esimerkiksi 2-3 nimissäsi lähtevän sähköpostiviestin sarjan, joka mukavasti pohjustaa tulevaa soittoasi kyseiselle päättäjälle.

3. Asiakasviestintä CRM-järjestelmän kautta

Ota tavaksi lähettää esim. tarjousdokumentit CRM-järjestelmän kautta (sähköpostitse). Näin saat heti tiedon kun päättäjä on viestin avannut ja voit käyttää tätäkin triggerinä muutamalle hyvin suunnitellulle sähköpostiviestille: e-book, case study tms. myyntiä tukeva sisältö edistämään asiakkaan ostopäätöstä.

4. Newsletter omille kontakteillesi

Ota käyttöön CRM-työkalujen newsletter-ominaisuus. Pysy kontaktiesi top-of-mindissa ja luo asiantuntijamielikuvaa säännöllisellä, omissa nimissäsi lähettämälläsi newsletterillä: Lyhyt saate/blogiteksti esim. uusimmista trendeistä tai tutkimustuloksista, case study samasta aihealueesta ja loppuun vahva kehote (CTA) sopiva vaikkapa teams-tapaaminen kanssasi.  Hyödynnä newsletterissä  mahd.paljon jo olemassa olevia markkinointisisältöjä.

Teksti: Kimmo Luoma
Lähde: Liidijalostomo

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä.

Kimmo Luoma
Director, Sales & Business Development | Partner
+358 50 372 5693
kimmo.luoma@micromedia.fi